‘De monumentale formaten grafiek, 125cm x 220 cm, gedrukt op zwaar papier passen goed in de mooie lichte kapel van de Refter. Ze zijn er door Kurpershoek voor gemaakt. Ze hangen in paren onder bijna elk hoog gotisch raam. De stilte van de galerie versterkt het rustige beeld dat opgebouwd is uit vele tegels van 14 cm2. De tegel patronen doen denken aan andere plekken, oude middeleeuwse kerkvloeren, boeren keukens, Italiaanse paleizen, Afrikaanse versiering of gewoon de tegels zoals ze sinds de oudheid overal ter wereld zijn gebruikt. De patronen zijn door Manuel opnieuw ontdekt, de tegels zijn effen van kleur, geen voorstellingen, alleen de patronen. De drukken zijn levend, het hout toont gebreken, zoals oude tegels dat ook doen, gesleten door gebruik.’
‘Ik heb bij het maken van de patronen op kleine schets blaadjes al veel associaties, maar met het drukken samen met vrouw en collega Gerda Förster kwamen de vormen tot leven. We drukten er hooguit twee per dag, een dag in de week bij PlaatsMaken te Arnhem, die hebben in de grafiek kelder een drukpers die groot genoeg is.”
Waarom wil ik dit graag doen? Normaal werk ik zwart wit en zijn mijn houtsneden, waar van er ook enige te zien zijn, abstracte lijnen en vlekken waarvan ik hoop men er zelf een verhaal, of muziek aan verbind. Kleur gebruikte ik zelden bij mijn grafiek. Met het ontdekken van deze op zich simpele methode, de tegels, kan ik kleur gebruiken, en de daarmee gepaarde emotie en gevoelens opwekken. Deze keer toon ik geen tekeningen, die zijn zo teer dat ze tegen dit geweld niet op kunnen.
Be First to Comment