Maand van de Grafiek

In deze expositie tonen vier kunstenaars die elkaar kennen van eerdere ets tentoonstellingen hun beeldkracht van het etsen en tevens werken in aanverwante technieken. Related Impressions laat de etskunst zien en gaat een relatie aan met tekeningen, andere grafische technieken en ruimtelijk werk.

Aline Eras

Over Aline Eras (Hellevoetsluis, 1980, zie afbeelding boven) verbonden aan galerie Plaatsmaken, vertelt Inge Pollet: ‘Aline is in veel opzichten een klassieke tekenaar. Ze werkt zeer nauwkeurig in fragiele lijnen naar realistische beelden toe. Tegelijkertijd lijkt het werk niet helemaal van hier te zijn, met zijn soms wereldvreemde en poëtische beeldtaal. Je kunt het werk dan ook opvatten als een reis langs de meer inhoudelijke kanten van het bestaan, waarbij de gebruikte beelden soms afkomstig lijken uit dromen. Ze doemen als het ware op vanuit het papier. Ook gaan zaken een eigen leven leiden: een konijn wordt een aardappel, en meisjes met vlechten laten die tot in de diepste krochten van het bewustzijn zakken. Op dit moment brengt Aline Eras een werkperiode door in de ateliers van Plaatsmaken. Ze werkt aan een nieuwe serie etsen, die deels al te zien zullen zijn tijdens de tentoonstelling.’

Laura Casas Valle

Laura Casas Valle (etsen en tekeningen) studeerde in 1997 af aan de kunstacademie van Arnhem. Het werk van Laura kenmerkt zich door een heldere beeldtaal die laveert tussen lichtheid en melancholie. De tekeningen en etsen werken verhalend en associatief. Binnen het werk van de kunstenares speelt de mens een belangrijke rol. Ze maakt gebruik van enkele, heldere lijnen die ze aanvult met herhalende, bijna sjabloonachtige patronen en figuren. Gezichten vermengen zich met herten, bomen of trappen. Hierdoor overlappen portretten en de verschillende figuren elkaar, net als wanneer je door het raam naar buiten kijkt en zowel jezelf in de weerspiegeling als datgene dat zich buiten afspeelt ziet. De ogenschijnlijke eenvoud maakt de beelden op een raadselachtige manier ruimtelijk. (door Cornelie Samsom)

Mirka Farabegoli

Mirka Farabegoli (Leeuwarden, 1983, etsen en tekeningen) houdt zich in haar werk bezig met de mythische en obscure kanten van het dagelijkse leven met de daarbij behorende mengeling van verschillende rituelen en geloven in de wereld. Mythische figuren smelten in haar werk samen met voetballers, nieuwsbeelden en andere wereldse beeldtaal om tot een eigen universum te komen. ‘Daar gaat mijn werk over, dingen die niet bestaan maar wel hun oorsprong in de werkelijkheid hebben, en de manier waarop mensen daar mee omgaan. De gedachte dat je iets zou kunnen veranderen aan je lot, door te aanbidden of te offeren. De samensmelting tussen dat geloof en de traditionele kleurige cultuur. Die verhevigt de beleving van de gebeurtenissen. Die feestelijkheid brengt je echt in een andere wereld.’

Patrick Mangnus

Patrick Mangnus (installaties en etsen) over zijn werk: ‘(We’ve lost all) Ground Control: Volgens de filosoof Adorno beleven we de geschiedenis niet, maar reconstrueren we deze aan de hand van fragmenten. In verschillende beeldlagen komen alle tijden in mijn werk samen; soms harmonieus, maar veelal ook in conflict. De meerduidigheid die dit oplevert, dwingt de bezoeker tot het zelf lezen en scheppen van een voor hem of haar belangwekkende geschiedenis. Vanuit de grafische gedachte ontstaan prenten, collages, maar ook grote installaties. De reproduceerbaarheid gereduceerd tot nul. Geen enkel beeldmiddel blijft onbenut; van oude gravures waar over heen wordt getekend tot houtsnedes, etsen, maar ook video. Eclecticisme en ambiguïteit vieren hoogtij!’

 

Written by:

Be First to Comment

Leave a Reply