Wil Friesen

In de fotowerken van Wil Friesen (autodidact, 1947) vormt het landschap een belangrijk thema. Het gaat bij hem niet om de schoonheid van het landschap of de grootsheid van de natuur. In zijn fotowerken lijkt hij te zoeken naar een verbeelding van het vermoeden dat het landschap dingen verborgen houdt. In het leven gebeuren mooie en minder mooie dingen. Die gebeuren ook op plekken in de natuur, in het landschap. Maar dat er zich iets heeft voorgedaan laat zich maar kort zien. De begroeiing schiet snel weer op. En de bomen groeien gewoon door. Het landschap hervat zich en bedekt alle sporen van wat er is gebeurd. In Wil Friesen’s verbeelding van het landschap wordt de suggestie opgeroepen dat het landschap meer weet dan het laat zien.

Analoge fotografie
Wil Friesen is geen fotograaf. Hoewel zijn werken niet kunnen worden gemaakt zonder de (analoge) fotografische middelen wil hij zichzelf geen fotograaf noemen. Liever zegt hij dat hij voor het maken van zijn werken het medium fotografie gebruikt. De inmiddels bijna antieke fotografische middelen (analoge camera’s, films, fotopapier, chemicaliën) gebruikt hij op een geheel eigen manier. Tijdens het opname- en afdrukproces wordt alles toegelaten, mits het bijdraagt aan de sfeer die hij in zijn beelden wil leggen.

Installaties
Naast het fotografische werk zijn er ook enkele installaties van Wil Friesen te zien. Soms is er nog de verbinding met fotografie maar het is geen vast vertrekpunt bij het maken van deze werken. Hij ervaart dit loslaten van het fotografisch medium als een plezierige vrijheid om op een andere manier met de kunst om te gaan. In zijn installaties gaat het meestal om herschikking van (gevonden) voorwerpen die in de nieuwe ordening worden losgemaakt van hun oorspronkelijke functie en zo een andere betekenis krijgen.
In deze expositie zal Wil Friesen de eerste opstelling maken van zijn installatie ‘na-beelden’. Uitgangspunt voor de installatie vormt het kruisbeeld dat tot in de jaren zestig van de vorige eeuw een herkenbaar en soms dominant attribuut was in het interieur van veel katholieke gezinnen. Het koor van de kapel vormt de unieke setting voor deze installatie.

Written by:

Be First to Comment

Leave a Reply