Purple Rain

Carole Witteveen, Carel Lanters, Mariana Murta en Lobke Burgers.

Carole Witteveen

Carole Witteveen (Vught 1950 zie werk boven) is sinds 1986 docent aan ArtEZ Arnhem. Het werk van Witteveen balanceert op de grens van de gedroomde werkelijkheid. De grens tussen sprookjes en de waan van de dag, tussen mythe en realiteit. Tekenen is voor haar als een reis; het is handelen, bewegen, een zoektocht op doek en papier, techniek gebruiken en vergeten, lijnen die reizen, aftasten en bewegen. Vormen die groeien en zich als schimmels vasthechten aan het oppervlak. Het zwartsel van het houtskool als duisternis en magie. Haar tekeningen zijn de taal van het verlangen. De taal van het beeld groeit met de voortgang van de tekening. Haar tekeningen worden gevoed door de literatuur. Deze geeft haar beelden die ze nog niet direct waarneemt of kan vertalen in een beeld. Het zijn slechts schimmen in haar hoofd. Zij zijn absoluut verbonden met de gebeurtenissen van alledag, het leven om haar heen. In haar tekeningen staan mens en dier centraal, opgesloten in een landschap dat overal kan zijn. In een eigen universum. In deze tentoonstelling exposeert zij grote tekeningen in houtskool op doek met als thema ‘ (VER) vreemd landschap’.

 

 Carel Lanters

Carel Lanters (1955) volgde zijn opleiding aan de Academie voor Kunsten in Enschede (AKI). Lanters heeft vele opdrachten in de openbare ruimte verwezenlijkt. Naast kunstenaar is hij docent beeldhouwkunst aan de ArtEZ hogeschool voor de kunsten in Arnhem. Carel Lanters gebruikt elementen uit de natuur en uit de cultuur als aanleiding om beelden te maken. Hij selecteert bestaande voorwerpen (takken, flessen, bladeren e.d.) en combineert deze met een ander voorwerp en zet het om in een ander materiaal bijvoorbeeld brons of hout. Verbinden is een belangrijk element in het werk van Carel Lanters. De veelzijdige kunstenaar Lanters is niet gebonden aan een techniek of materiaal. Het concept bepaalt de uitwerking. Voor een aantal complexe situaties maakte hij monumentale werken. Recent bestudeert hij opnieuw de vroeg Christelijke bijbels zoals het beroemde boeken van Kells, Durrow, Armagh en Lindisfarne. Elementen hieruit reconstrueert hij om inzicht te krijgen in de beweegredenen van de 8ste eeuwse Ierse monniken. Dit resulteert in een aantal houten sculpturen, reliefs en schilderingen. Hij verblijft met regelmaat op een eiland aan de Ierse westkust, waar hij oude tekens reconstrueert, zoals het in steen gevonden kruis op de plek Cill na seacht nInion. Deze vorm werd gereconstrueerd in een bronzen object dat hij weer naar het eiland wil brengen.

 

Mariana Murta

Mariana Murta (1991)
I have a fascination with photographs, souvenirs, particularly from my childhood and puberty: portraits, yearbook photos, photographs from family travels…. If I find them particularly unsettling or ,ironically, generic, I simply must paint them in my own perspective.
Themes of dissociation and displacement with my past self are also essential in my paintings. I use photographs, memories, pop cultural references as a constant source of inspiration. Particularly the bright and extremely colorful cartoon’s of the late 90’s. The bright and unnatural colors as well as the disfigured and exaggerated expressions feel familiar yet artificial and unnatural . I intent to blur fantasy memory and fiction in my paintings.
When I’m looking through these photos as a basis point for a painting, I look for this strange, uncanny feeling within these everyday memories. The unfamiliar and artificial within. Combining memory and fantasy I try to translate this uncanniness into painting.

Lobke Burgers

 

Het werk van Lobke Burgers (Aquarellogrammen op aluminium; foto-afdrukken van geschilderde negatieven, geprint op aluminium) karakteriseert zich in eerste plaats door een grote variëteit aan technieken en verrassende materialen. Lobke’s werk is een reactie op de alledaagse realiteit uit haar directe omgeving, maar ook die van de hele wereld. Van de zin- en onzinnigheid die zij daaruit oppikt, die kunnen resulteren in bizarre schouwspellen en werelden waar je als toeschouwer binnen treedt. Haar indrukken en emoties worden verwerkt in vaak ruimtevullende installaties, dan wel in twee-dimensionale werken.(Aquarellogrammen op aluminium; foto-afdrukken van geschilderde negatieven, geprint op aluminium).

 

 

Written by:

Be First to Comment

Leave a Reply